alsunawy
عزيزي الزائر

لأنـنـا نـعـشـقِ التـميز والـِمُـِمَـِيّـزِيْـن يشرفنـا إنـظمـامك معنـآ في مـنـتـدانـا
منتدى ألسنـــــــاوي
أثبـت تـوآجُـِدك و كن من الـِمُـِمَـِيّـزِيْـن ..!

ادارة المنتدي

alsunawy
عزيزي الزائر

لأنـنـا نـعـشـقِ التـميز والـِمُـِمَـِيّـزِيْـن يشرفنـا إنـظمـامك معنـآ في مـنـتـدانـا
منتدى ألسنـــــــاوي
أثبـت تـوآجُـِدك و كن من الـِمُـِمَـِيّـزِيْـن ..!

ادارة المنتدي

alsunawy
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى يجمعنا كلنا

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

مشكله تقابل طلاب الالسن

فاطمه
loverqueen
محب اللغات
BANNY
ميوش
king of love
3ashkt alalsun
Tarek Abo Amoo
nilegirl_521
NOODY
hesham teto
a7med sh7ata
DuNkeLmAnN
AL_Administirator
Y a S s e R
MOUSTAFA
fulla_flower
ابوزياد الفاتح
22 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
ميوش
عضو جديد
عضو جديد

انثى
العمل\الترفيه : طالبه

مشكله تقابل طلاب الالسن - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مشكله تقابل طلاب الالسن   مشكله تقابل طلاب الالسن - صفحة 2 Icon_minitimeالجمعة 05 ديسمبر 2008, 16:57

يا جماعه انا واثقه ان شاء الله في دكتور سيد انه حيغر كل حاجه للصح بس احنا نكون معاه ونأوله علي المشاكل كلها sunny sunny
BANNY
عضو جديد
عضو جديد
BANNY

انثى
العمل\الترفيه : SEARCHING FOR THE TRUTH

مُساهمةموضوع: رد: مشكله تقابل طلاب الالسن   مشكله تقابل طلاب الالسن - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 22 يناير 2009, 13:45

انا رأيي ان اللي عايز يطور من نفسه هيقدر يعمل كده ,بس بالنسبه ان الكليه هي اللي بتورينا الطريق اللي نمشي فيه فمش معقول نقضي أربع سنين عشان نشوف الطريق فين !!! لازم الواحد يحدد هدفه من الاول و يعمل اللي عليه عشان ربنا يوفقه ,و بالنسبه ان الدراسه بتعتمد على الحفظ فاحنا ممكن ناخد الايجابيات من الموضوع دا يعني نحفظ و نعرف كلمات جديدة بس برضه أهم حاجة ممارسة اللغه مش مع بعض بس لأن ممكن نعلم بعض النطق الغلط ولا مع الدكاتره بس لأن بعضهم و الله والله والله بينطق غلط بشكل يكسف ,لكن مع أهل اللغه نفسهم لكن هأقول ايه..لقد أسمعت لو ناديت حيا×و لكن لا حياة لمن تنادي
محب اللغات
عضو جديد
عضو جديد

ذكر
المزاج : بفضل الله كلو تمام
العمل\الترفيه : عامل بسيط/النت-الرياضة

مُساهمةموضوع: رد: مشكله تقابل طلاب الالسن   مشكله تقابل طلاب الالسن - صفحة 2 Icon_minitimeالثلاثاء 12 مايو 2009, 07:54

ايه يا جماعة
دا انا داخل المنتدى عشان حد يعلمنى اللغة
طلع الكل بيشتكى من التعليم فيها
هتخلونى اغير رايى فى الكلية ليه
loverqueen
عضو جديد
عضو جديد
loverqueen

انثى
العمل\الترفيه : طالب

مُساهمةموضوع: رد: مشكله تقابل طلاب الالسن   مشكله تقابل طلاب الالسن - صفحة 2 Icon_minitimeالجمعة 30 أكتوبر 2009, 14:52

السلام عليكم انا فى اول سنه ليه فى الكليه والحمد لله جالى اكتئاب وحالتى النفسيه ذى الزفت
فاطمه
عضو جديد
عضو جديد
فاطمه

انثى
المزاج : الحمد لله
العمل\الترفيه : النت وقراءة القرأن

مُساهمةموضوع: رد: مشكله تقابل طلاب الالسن   مشكله تقابل طلاب الالسن - صفحة 2 Icon_minitimeالجمعة 30 أكتوبر 2009, 16:22

اولا انت لازم تنسى الاكتئاب خالص لانه مينفعش مع اللغات بعدين كل كليه وليها مشاكل انا فى عين شمس صحيح عندنا مادة استماع ومحادثه لكن احنا اصلا بنخاف نقوم نتكلم مع الدكتور يعنى عدد محدود الى بقوم وبيتكلم لكن الاراده لازم تكون نباعه من جواكى هتعلم يعنى هتعلم وهتكلم يعنى لازم اتكلم وتعلم اللغه بيعتمد اعتماد كبير على الحفظ يعنى لازم تحفظ كلمات ازمنه تعبيرات يعنى كل شىء عنها بعدين الطلبه بيتهيا لهم ان الماده دى مش مهم يعنى ايه لزماتها ناخدها ليه لكن بيعرف انه كان لازم ياخدها بعدين اما الكليه فاحنا كمان عندنا مواد كتير لكن الدكاتره صرحه معانا يعنى مش هنقدر نديلك كل الكلامات ولا التعبيرات لازم يبقى فى مجهود ذاتى ودا صح كمان لازم تعودى نفسك انك تحاولى على قد ماتقدرى تتكلمى بالغه الى بتتعلميها حتى لو بينك وبين نفسك علشان لسانك يتعود عليها متبقاش تقيله وانتى بتتكلميها وتسمعى اللغه كتير من تلفزيون او راديو علشان ودنك تتعود عليها فى البدايه هتلقى صعوبه جامده فى الفهم لكن بعد كده هتتعودىوتفهمى سهل لانك هتبقى اتعودتى عليها بس انتى احفظى افعال كتير لانها اساس الجمله وديما حددى هدف علشان يساعدك ويخليك تجاهدى وتتعبى اكتر واكتر واتمنالك التوفيق
كبيرة الزملكاوية
عضو جديد
عضو جديد
كبيرة الزملكاوية

انثى
العمل\الترفيه : مفيش

مُساهمةموضوع: رد: مشكله تقابل طلاب الالسن   مشكله تقابل طلاب الالسن - صفحة 2 Icon_minitimeالجمعة 13 نوفمبر 2009, 15:43

ليه يا جماعة كده
لا احنا كليتنا حلوة جدااااااااااااا وعندنا مادة استماع ومحادثات وبنمتحن فيها مع الدكاترة العمالقة اللى بيدققوا على كل حاجة وبيجوا الالمان وبنتكلم معاهم وجها لوجه
معلش لو بتكلم بقلة ذوق بس انا بحب ادى كل واحد حقه وانا شايفة ان السن من احسن الكليات ويمكن كمان احسن من السن عين شمس عشان العدد قليل وده بيديك فرصة انك تتكلم اكتر
bosbos
عضو جديد
عضو جديد
bosbos

انثى
المزاج : تمام الحمد لله
العمل\الترفيه : Post graduate student

مُساهمةموضوع: رد: مشكله تقابل طلاب الالسن   مشكله تقابل طلاب الالسن - صفحة 2 Icon_minitimeالسبت 14 نوفمبر 2009, 06:38

احييكى على رايك كبيرة الزمالكوية
للاسف فى ناس بتيجى عالكلية قوى
و كل مكان فى الحلو والوحش
و انا شايفة ان الالسن كليه محترمة جدا
وفيها مميزات كتيرة
سحوره
عضو جديد
عضو جديد

انثى
المزاج : عاااااااااالي
العمل\الترفيه : deutsch

مُساهمةموضوع: رد: مشكله تقابل طلاب الالسن   مشكله تقابل طلاب الالسن - صفحة 2 Icon_minitimeالأربعاء 07 أبريل 2010, 09:50

بجد موضوعك مهم جدا............ودي حقيقي مشكله موجودة في الكلية
اولا اللغة 99% كلام واستماع و1 في المية بس كتابه وقراءه
دا طبعا من وجهة نظري
عندنا بقا في الكلية العكس مهتمين بالحفظ أكتر من اي حاجه مع أن تعلم أي لغة بيعتمد تقريبا على الممارسة
يعني طول مانتا مش بتمارس اللغة ومش بتتكلم عمرك ماهتتعلم اللغة
وهتلاقي نفسك حافظ كلمات كتير ممكن القاموس بحالو بس للأسف مش قادر تستعملها
غير كدا لو مكنتش هتتتكلم باللغة الي بتتعلمها في كليتك هتتكلم فين؟؟؟؟؟
يعني مثلا الانجليزي ممكن تتكلم انجليزي برا الكليه وهتلاقي شريحة كبيرة من الناس بتفهمك
بس المشكلة في اللغات التانيه
يعني أنا مش جاية الكلية عشان أحفظ شوية كلمات
بجدعايزة اطلع بتكلم لغة
وانا معاك في أن الدكتور لازم يجبر الطالب أنو يتكلم
يعني المحاضره لازم يكون فيها نقاش وحوار
وتفاعل بين الطلبه والدكتور
حتى لو الطالب مش بيعرف يتكلم وبيتحرج
مش مشكله
لأن لو ما اتعلمناش واتدربنا في كليتنا
..........هنتعلم فين؟؟
وبجد ميرسي ليك مرة تانيه على الموضوع دا
نونو
عضو جديد
عضو جديد

انثى
العمل\الترفيه : student

مُساهمةموضوع: رد: مشكله تقابل طلاب الالسن   مشكله تقابل طلاب الالسن - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 02 سبتمبر 2010, 06:09

علي فكرة دي مشكلة مهة جدا ومدايقة كل اللي في الكلية بس انا ملاحظةان كل اللي المعلق تقريبا اتخرج يعني ماشافش التطور اللي قد يكون بسيط مثلا وجود خبرة وجود دكاترة فاهمين المشكلة وبيحاولوا يعالجوها وانا بقدملوهم خالص الشكر لاني فعلا بحترهم مثلا دكتور علاء ود.رشا ومعلش لو الكلية مقصرة في حكاية النطق احنا نحاول نتطور م نفسنا من خلال الكورسات وربنا يوفقنا جميعا

مشكله تقابل طلاب الالسن
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
 مواضيع مماثلة
-