alsunawy
عزيزي الزائر

لأنـنـا نـعـشـقِ التـميز والـِمُـِمَـِيّـزِيْـن يشرفنـا إنـظمـامك معنـآ في مـنـتـدانـا
منتدى ألسنـــــــاوي
أثبـت تـوآجُـِدك و كن من الـِمُـِمَـِيّـزِيْـن ..!

ادارة المنتدي

alsunawy
عزيزي الزائر

لأنـنـا نـعـشـقِ التـميز والـِمُـِمَـِيّـزِيْـن يشرفنـا إنـظمـامك معنـآ في مـنـتـدانـا
منتدى ألسنـــــــاوي
أثبـت تـوآجُـِدك و كن من الـِمُـِمَـِيّـزِيْـن ..!

ادارة المنتدي

alsunawy
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى يجمعنا كلنا

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

وماذا بعد التخرج......؟

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
al nagy
عضو جديد
عضو جديد

ذكر
المزاج : بحب الناس
العمل\الترفيه : طالب سابقا

وماذا بعد التخرج......؟ Empty
مُساهمةموضوع: وماذا بعد التخرج......؟   وماذا بعد التخرج......؟ Icon_minitimeالثلاثاء 01 أبريل 2008, 10:51

بسم الله الرحمن الرحيم
أولا أنا عايز أقول ان ده اول موضوع انا هكتبه بس بجد انا حبيت اتكلم عن موضوع بيشغل بال الكتير مننا وخاصه طلاب الفرقه الرابعه واكيد برضه اللي في اوله وتانيه وتالته وهو احنا هنعمل ايه بعد التخرج.....؟هل احنا خلاص كده أتهيأنا للحياه العمليه بعد التخرج ...؟ هل الكليه أعطنا كل ما تحتاجه بعد التخرج.....؟ هل أصبحنا مستعدين بجد لمواجه الواقع بحلوه ومره....؟هل كل واحد فينا متأكد انه هيقدر يحقق الصوره اللي كان راسمه في خياله لما عرف أنه دخل كليه ألالسن.....؟هل أحنا أخذنا من الكليه كل اللي نحتاجه علشان نشتغل غي مجال السياحه مثلا....؟
انا مش بقول كل الاسئله دي علشان اعمل احباط ولا حاجه لا انا بقول الكلام ده علشان نعرف راسنا من رجلينا يعني اللي لسهعايش في الغيبوبه من اوله وتانيه وتاته بتتدي يفوق ويشوف شغل مثلا في الاجازه ويدور وتعب بجد علشان اللي بيتعب وهو صغير اكيد بيرتاح وهو كبير وكمان انت لما تروح تشتغل في اي مكان اغول سؤال ليك ...انت أشتغلت فين قبل كده...؟تخيل لوكنت متخرج وراجل معاك شهاده ليسانس وتشتغل مثلا في بازار ويكون هناك واحد معاه دبلوم بيأمرك الكلام ده ممكن نتحمله واحنا لسه بندرس لكن بعدين اكيد هتكون صعبه
انا عارف ان كلامي ممكن يكون غيه نوع من اليأس بس لا والله انا عيز ان احنا نضع ايدينا علي اول الطريق الصحيح
AL_Administirator
Admin
Admin
AL_Administirator

انثى
المزاج : شغاال
العمل\الترفيه : طالبة على قد حالى

مُساهمةموضوع: رد: وماذا بعد التخرج......؟   وماذا بعد التخرج......؟ Icon_minitimeالثلاثاء 01 أبريل 2008, 12:26

جميل اوى موضوعك يا مصطفى
واللله انا شايفه ان كل واحد لو اقتنع بان الكليه مش هى كل الحياه
وان الواحد ممكن يبقى له ست الاف اهتمام تانى وهيعيش حياتوا بردو عادى جدا
بس اهم حاجه انك تبقى عايز
تبقى عايز تككون انسان لك قيمه فى مجتمعك
الوظيفه مش هتيجى تخبط على باب البيت تقولك اصحى يلا قوم انا مستنياك لا انت لازم تروح وتيجى وتسعى وتحاول وتعشتغل
ان شاء الله ان كنت هتشتغل ببلاش فى البدايه ومالوا
اديك استفدت خبره فى مجال العمل الميدانى
مهم بردو ان كل واحد منناا يعرف ان مافيش حاجه اسمها بطاله ومافيش شغل والكلام الفاضى دا
احنا لو عايزين نشتغل هنخلق الشغل من تحت رجلينا
بس
لوعايزين
مرسى اوى على الموضوع الهاااااااااااااااام دا
https://www.facebook.com/home.php?ref=home#/profile.php?id=102909
al nagy
عضو جديد
عضو جديد

ذكر
المزاج : بحب الناس
العمل\الترفيه : طالب سابقا

مُساهمةموضوع: رد: وماذا بعد التخرج......؟   وماذا بعد التخرج......؟ Icon_minitimeالثلاثاء 01 أبريل 2008, 19:12

شكرا ليكي يا مي علي أهتمامك وهو دا اللي أنا كنت عايز اقوله ان المفروض اننا نعرف الاول احنا عايزين ايه ودي اول خطوه لمعرفه خطوات التنفيذ
لاني شايف شباب كتير عايش حياته بالطول وبالعرض ولما يصطدم بالواقع بعلق فشله علي الظروف والبلد والناس والفلوس و.....و.......و

وماذا بعد التخرج......؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-