alsunawy
عزيزي الزائر

لأنـنـا نـعـشـقِ التـميز والـِمُـِمَـِيّـزِيْـن يشرفنـا إنـظمـامك معنـآ في مـنـتـدانـا
منتدى ألسنـــــــاوي
أثبـت تـوآجُـِدك و كن من الـِمُـِمَـِيّـزِيْـن ..!



ادارة المنتدي



منتدى يجمعنا كلنا
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 دول مش عرب اساسا

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
bosbos
عضو جديد
عضو جديد
avatar

انثى
عدد الرسائل : 1780
العمر : 30
المزاج : تمام الحمد لله
العمل\الترفيه : Post graduate student

تاريخ التسجيل : 23/08/2008

مُساهمةموضوع: دول مش عرب اساسا   السبت 21 نوفمبر 2009, 07:41

بسم الله الرحمن الرحيم
جايبالكوا مفاجاة كبيرة وصادقة و دى اقل حاجة ممكن اقدمها لبلدى و اردلها كرامتها واعرف الناس مين هيا مصر لمن تجرأ على المصري.
وطبعا الاعتراف سيد الادلة
وده دليل اول ان الجزائريين مش اصلهم عربي
وتخيلوا ان هما اللي بيقولو كده
واللي هايكلنا ده مش اي حد

الرئيس الراحل هواري بومدين

يعد الكثير من المثقفين الجزائريين أن الأزمة الدموية التي عصفت بالجزائر منذ وقف اللعبة الديمقراطية هي في بعدها ووجهها الآخر أزمة هوية، و أن الصراع الدائر بين السلطة والإسلاميين هو صراع أيديولوجي ثقافي، حيث يمتلك كل فريق من أفرقاء الصراع قناعات فكرية تتصل بهوية الجزائر وانتمائها، وفي أي خانة يمكن أن تصنف الجزائر، ويمكن حصر هذه القناعات في ثلاث خانات :
1- العروبة والإسلام .
2- الأمازيغية أو البربرية.
3- الفرانكفونية والتغريب .

والملاحظة البارزة في حيثيات الصراع الجزائري أن دعاة الأمازيغية والفرانكفونية شكلّوا تحالفاً استراتيجياً لمواجهة دعاة العروبة والإسلام، وأن الأطروحة الأمازيغية عادت بقوة الى الواجهة السياسية في الجزائر ليطالب دعاتها بالغاء التعريب الذي هو في نظرهم دخيل على الجزائر، والذي وصلها سابقاً على يد الفاتحين العرب والمسلمين ولاحقاً على يد العروبيين الذين درسوا في المشرق العربي كمصر وسوريا والعراق وغيرها من الدول العربية.


وكان أحد زعماء البربر متجنياً عندما قال : اذا كان العرب في وقت سابق قد وصلوا على متن النياق الى المغرب العربي، فأنا سأكون معهم رفيقاً وأعيدهم على متن البوينغ الى بلادهم الأصلية في الجزيرة العربية، وإقحام الورقة الأمازيغية --البربرية-في الصراع الجزائري ساهم في تعقيد الأزمة الجزائرية وتعميق الشرخ داخل الجزائر، وقد يهيئ الجزائر على المدى المتوسط والبعيد لبدايات التدخل الأجنبي، والذي تبلور بوضوح أثناء الأزمة الجزائرية .

و فيما يتعلق بالأطروحة البربرية فلا يمكن فهم أبعادها وأهدافها دون معرفة جذورها و كيفية تحولهّا الى ورقة سياسية أرادت فرنسا من خلالها ذات يوم تمزيق صفوف الثوّار الجزائريين الذين أعلنوا الثورة على فرنسا و الحلف الأطلسي في الفاتح من نوفمبر عام 1954م، ويجمع المؤرخون الجزائريون كما الغربيون على أن الشعب الذي قطن منطقة منطقة الجزائر والمغرب العربي هو شعب أمازيغي بربري _الأمازيغ في اللهجة البربرية هم الأحرار- وقد كان هذا الشعب الحر أو الأمازيغي معروفاً بالخشونة والمجازفة والشجاعة والدفاع عن الثغور، ولعّل تسمية سكان الجزائر بالأمازيغ أو الأحرار تعود الى محاربتهم لكل الغزاة الذين حاولوا استعمار الجزائر كالرومان والوندال والفينيقيين وغيرهم، و حتى الفتح العربي والإسلامي لاقى في بدايته مواجهة أمازيغية، وكان على رأس المقاومة المرأة التي عرفت باسم الكاهنة، والتي أمرت أبناءها فيما بعد بضرورة اعتناق الاسلام، و عندما أدرك سكان الجزائر أن الفتح العربي والاسلامي يختلف عن الغزوات السابقة التي تعرضت لها الجزائر احتضن الجزائريون دعوة الفاتحين و حتى الكاهنة تخلت عن مقاومتها للقادمين من الجزيرة العربية وحثّت أبناءها على مناصرة الفاتحين في فتح الأندلس .

ودعاة الأطروحة الأمازيغية في الجزائر وفي دعوتهم الى اللغة والثقافة الأمازيغيتين يدعون الى الأمازيغية بخصائصها قبل الاسلام، وضرورة نبذ الأمازيغية التي انصهرت في بوثقة العروبة والاسلام و تشبعت بهما، كما أن دعاة الأطروحة الأمازيغية يعدون أن أصول الشعب الأمازيغي آريّة أي أن الامتداد العرقي للأمازيغ يتصل بالحقل الجغرافي الغربي، ولذلك تنكّر هؤلاء لعروبة الجزائر وكانوا يتهمون القائلين بعروبة الجزائر أنهم بعثيون جاؤوا بهذه النغمة من المشرق العربي و عواصم الشرق الأوسط.
والقول بآرية الشعب الجزائري معناه إيجاد توجهات جديدة للشعب الجزائري واهتمامات بعيدة كل البعد عن العالم العربي الى درجة أن سعيد سعدي زعيم التجمع من أجل الثقافة والديموقراطية البربري، وغداة تشكيل حزبه قبل سنوات عديدة قال : إن حزبه اذا وصل الى السلطة فسوف يغيّر بنود الدستور الجزائري، ومنها انتماء الجزائر الى العالم العربي، وطالب بالغاء العالم العربي والبند الذي ينصّ على أن الاسلام هو دين الدولة في الجزائر، وقد نبّه بعض دعاة العروبة الى خطورة القول بآرية الشعب الجزائري؛ لأن هذه الدعوة تربط مصير الجزائر بمصير الغرب وتجعل الجزائر غير معنية بقضايا العالم العربي الشائكة وغيرها، وتحديداً القضية الفلسطينية.
ده كان الدليل رقم واحد
اما الدليل الثاني مش مجرد رأي او تاريخ
دي ارقام موثقة
موقع ولفرام الفا هو عبارة عن محرك بحث علمي بحت عملاق وموثق
ولما سألت عن تعداد الشب الجزائري جائني الاتي:
سنة 2007م = 33 مليون
2000م = 30 مليون
1990 = 25مليون
1980 = 18مليون
1970 = 14مليون
وبتتبع المنحنى الى سنة 1950 – قبل الثورة ب4سنين – نجد انهم لا يتعدوا ثلاثة ملايين – باعتبار عدم وجود مقاومة قبل الثورة ,طبعا شامل الاطفال والنساء والشيوخ.
** في الثورة الجزائرية تم استشهاد مليون ونصف غالبيتهم العظمى رجال **
يبقى فاضل كام؟؟؟؟؟؟؟؟
ويبقى اصل الجزائريين الحاليين دول مش عربي وحتى معظمهم اصله مش جزائري اساسا
يبقى اصلهم اييييه؟؟؟ قول انت يابيه
والسلام ختام

منقوووول
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
nilegirl_521
مشرفه
مشرفه
avatar

انثى
عدد الرسائل : 2887
العمر : 31
المزاج : ماشي الحال الحمدلله
العمل\الترفيه : لسه بدور!!!!!!!!!!

تاريخ التسجيل : 12/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: دول مش عرب اساسا   السبت 21 نوفمبر 2009, 17:22

دول شعب همج من غير اصل ولا فصل
ميرسي عالافادة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
sehs_bond007
عضو جديد
عضو جديد
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 133
العمر : 28
المزاج : prima
العمل\الترفيه : Student
تاريخ التسجيل : 02/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: دول مش عرب اساسا   الثلاثاء 24 نوفمبر 2009, 16:14

يا جماعه سورى انتم مش فاهمين انتوا كدا بتنفذوا مخطط الغرب
احنا عرب ولو هما مش عرب يكفى انهم مسلمين وبعدين لما اخوك الصغير يقل ادبه عليك احتويه اكتر وما تسلموش للغريب يتحكم فيه مش معنى انهم مش عرب انهم مش منا انا مثلا مش عربى بس انتمائنا للعرب ممكن تدرسوه
عمى وخالى كانوا فى حرب اكتوبر -محمد الفاتح اللى بشر بيه النبى تركى-سلمان الفارسى اللى الرسول قال سلمان منا ال البيت فارسى
احنا فى دينا نعرف مسلم ما نعرفش بربرى ولا تركى ولا فارسى
ارجوا انكوا تفكروا بعقلكم مش بقلوبكم السياسه مش هوى السياسه اكبر منى ومنك ده مصلحه بلد 80 مليون نسمه
شكرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
m7md_sanTera
عضو جديد
عضو جديد
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 48
العمر : 30
العمل\الترفيه : ممارسة الرياضة
تاريخ التسجيل : 04/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: دول مش عرب اساسا   الإثنين 08 فبراير 2010, 06:06

السلام عليكم
اسف ده رد متأخر
بس انا مع سحس فى رأيه
كمان اى شتيمه او اسائة لأى عربي اى كانت اسائة للعرب كلهم (وعلى رأى المثل اللى يقول لمراته ياعورة يلعبوبها العيال الكورة )
وعايز اقولك يابوسبس اننا لو خدنا على كلام اللى احنا بنقول عليهم بربر
طب ليه قطر بترخم على مصر فى حاجات كتير اظن ان قطر مش بربر
وايران طيب وغيرها وغيرها اظن ان الموضوع اكبر من حكاية بربر او شيعة
او اعراب او حوض النيل او غيره
كمان دى مشكلة من مشكلات الثقافة وماننساش ان السبب فيه الاحتلال الفرنسى وهو اصب احتلال فى التاريخ لانه بيقوم على الاحتلال الثقافى للدول علشان يفضل فيها اطول فترة ممكنة
بيبقى احتلال لغة وثقافة ومعتقدات كمان فى اصل الشعب جواز وتغيير اصول وفى شباب كتير قوى فى فرنسا دلوقتى فرحانه بنسبها لاب فرنسى او بيدور عليه وعلى ابوه سورى فى اللفظ
بس هما عرب ومسلمين او مسيحين او يهود هما عرب كمان احب اقول ان مصر كان اساسها ايه انا ممكن يكون اصلى من هنا اومن هناك قليل اللى يعرف انه اصله عربى او دخل الاسلام وبقى عربى او غيره المهم هوه دلوقتى ايه اغلب الصحابه اللى احنا بنحبهم كانوا مشركين ومن اصول كتيره بس اصبحوا ايه صحابة الرسول (صلى الله عليه وسلم)
اتمنى تكونى اقتنعتى[b]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
m7md_sanTera
عضو جديد
عضو جديد
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 48
العمر : 30
العمل\الترفيه : ممارسة الرياضة
تاريخ التسجيل : 04/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: دول مش عرب اساسا   الإثنين 08 فبراير 2010, 06:18

كمان نا نفسى الدعاه يتحركوا والمثقفين والمعلمين علشان يربوا ويعلموا العرب ويرجعوهم لمكارم الاخلاق والاصول ويحاربوا المعتقدات الغلط ويقاوموا الغزو الفكرى والثقافى اللى دمر كل حاجه من اداب واخلاق العربى اللى كانت مثلا اعلى لكل العالم كمان يجمعوا الناس ويوحدوهم احنا بنشوف حتى فى بلدنا فرقة بسيطه بس ممكن تكبر زى لما نقول لبعض ولو هزار انتا اصلك اسيوطى انتا منياوى انتا منوفى كمان فى الرياضة اهلاوى زملكاوى اسمعلاوى الحاجات الصغيره دى بنشوفها بعد كده على كبير انتا مصرى انتا ليبى وغيره وغيره ده فى ناس كانت بتدعى ان نيجيريا تغلب الجزائر وفرحت لما نيجيريا غلبت ده واللهى تقصير كبير وبيزيد المشكله flower
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
S A S O O
عضو جديد
عضو جديد
avatar

انثى
عدد الرسائل : 55
العمر : 26
المزاج : تمااااااااااااااااااااام
العمل\الترفيه : s t u d e n t
تاريخ التسجيل : 19/01/2010

مُساهمةموضوع: رد: دول مش عرب اساسا   الثلاثاء 09 فبراير 2010, 16:21

اولا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
S A S O O
عضو جديد
عضو جديد
avatar

انثى
عدد الرسائل : 55
العمر : 26
المزاج : تمااااااااااااااااااااام
العمل\الترفيه : s t u d e n t
تاريخ التسجيل : 19/01/2010

مُساهمةموضوع: رد: دول مش عرب اساسا   الثلاثاء 09 فبراير 2010, 16:28

فالاول طبعا انا مع ان اللى يغلط فمصر ده يبقى ميعرفش حاجه وميعرفش 5000سنه حضاره
وميعرفش الاهرامات و الرجاله اللى حاربو وضحوا بحياتهم عشان البلد دي تبقي فوق الجميع
ومش عرفين ان ((مصر)) ذكرت فالقرآن
وان مصر ام الدنيا و كبييييييييييييييييرة اوى اوى اوى مهما قالو
بس حنا مسلمين وربنا رجعلنا حقنا او بالاصح جزء منه
انا اسفه بس انا مش قريت كل الكلام بس كل بلد فيها الحلو و الوحش
والجزائر بينت قدام العالم كله ان مصر بلد الامن والامان وان شعبها بيحبها
واحنا كلنا بنحب مصر
واحنا بنرد بالعلم مش باسنج والضرب
ولحد آخر يوم فعمرنا كلنا هنقدم مصر
وهنزدها جمال باخلاقنا واحترامنا
وياجماعه افرحوا احنا اخدنا الكاس يعنى احلى رد اعتبار قدام الناس دول
(((بحبك يا مصر يا احلى بلد فالدنيا))
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
S A S O O
عضو جديد
عضو جديد
avatar

انثى
عدد الرسائل : 55
العمر : 26
المزاج : تمااااااااااااااااااااام
العمل\الترفيه : s t u d e n t
تاريخ التسجيل : 19/01/2010

مُساهمةموضوع: رد: دول مش عرب اساسا   الثلاثاء 09 فبراير 2010, 16:38

احنا مصر يعنى مش محتاجين حد يقولنا احنا مين
احنا 5000 سنه حضاره
احنا نيل و ارض
واجدع شعب فالدنيا
واكبر علماء فالعالم
واشجع رجاله فالحروب
واكرم اهل الارض
احنا ((مصر)) اللى ربنا ذكرنا في كتابه الكريم
احنا ام الدنيا
وغصب عن الجميييييييييييييييييييع احنا
فووووووووووووووووووووووق الجمييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
HEBA ALLAH
عضو جديد
عضو جديد
avatar

انثى
عدد الرسائل : 92
العمر : 26
المزاج : الحمد لله
العمل\الترفيه : اولى السن باءذن الله
تاريخ التسجيل : 31/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: دول مش عرب اساسا   السبت 27 فبراير 2010, 18:14


احنا مين مبلاش نقعد نقول حضارات وبتاع احنا نتشاف من زاويه امريكا دلوقتى صفر ع الشمال
ده طبعا من غير ارضنا اللى عايزين ياخدوها مننا عنوة
وطبعا لو فكرنا ازاى اى مسلم او مصرى او عربى حتى بيتعامل ازاى من النا س بره مكناش قولنا كده ولا حصلنا كده وجبنا التهزيء لديننا
رحم الله امرؤ عرف قدر نفسه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Beautiful Mistake
عضو جديد
عضو جديد


ذكر
عدد الرسائل : 122
العمر : 81
المزاج : كان من المفترض ان اكون لصا .. فلما ساء بيا الحال اصبحت طالب جامعى
العمل\الترفيه : DON'T TOUCH THE FAMILY
تاريخ التسجيل : 19/12/2009

مُساهمةموضوع: رد: دول مش عرب اساسا   الخميس 11 مارس 2010, 03:45

بص يا معلم عايزين اخر الكلام ولا نهرج فى المدرج
-----------------------------------
اولا الازمة اللى حصلت بين مصر والجزائر دى مقصودة وهى من صنع الحكومتين فى البلدين وكانت فرصة مناسبة للحكومتين اللى هما بتصنيف الامم المتحدة بيها اعلى نسبة فساد فى العالم فرصة من ذهب لالهاء الشعوب والرأى العام بماتش كورة اهبل بخلينا بدل ما نتكلم فى ازمة رغيف العيش والفساد اللى مالى البلد ناخد لنا شهرين تلاتة نتكلم عن الجزائر ومصر ومرسى ابن المعلم الزناتى اللى انهزم يا رجالة
بدل ما نتكلم فى اللى مش لاقى ياكل واللى مش لاقى دوا واللى مش لاقى شغل نقول الجزائريين والمصريين
وطبعا الحكومتين وجدوا شريحة من المجتمع هبلة وخايبة فى المجتمعين تنفذ ده بكل الهبل التاريخى الموجود

ودى لعبة يا اخوانا ماتعملهاش غير الحكومات الفاسدة وبيعملوها بحرفية وكفائة ولاحظو حاجة فى مصر بالتحديد كل فترة كدا هوووووووووووووب موضوع فرقعة كدا اهبل ياخد مننا شهرين تلاتة نتلهى فيه
زى القبض على شبكة دعارة من الفنانات المحترمات
من قتل سوزان تميم يالهوووى دا طلع هشام طلعت مصطفى وهوووب القبض على مجموعة شباب من عبدة الشيطان ...والفضائيات تشتغل والجرائد تكتب والناس تتلهى على عينها وسلملى ع البادنجان يا معلم
حد فهم حاجة من اللت والعجن اللى انا قلته ده
ههههههههههههههههههههههه

من طرف اخوكم بيتوفل ميستيك
طالب جامعى وميكانيكى كفائة
عفاريت البوجيهات يا معلم


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
محمد جمال على
عضو جديد
عضو جديد


ذكر
عدد الرسائل : 21
العمر : 25
العمل\الترفيه : الب
تاريخ التسجيل : 16/07/2010

مُساهمةموضوع: رد: دول مش عرب اساسا   الإثنين 19 يوليو 2010, 20:05

والله حرااااااااااااااااااااااااااااااام عليكم اتقوا الله فى الاسلام

ياسيدى لو على الاصل العربى ماهى مصر كمان اصلها عربى احنا استعربنا بعد الفتح الاسلامى بقرون

وياسيدى لو هما مش عرب كفاية انهم مسلمين واحنا انتمائنا للاسلام قبل انتمائنا للبلد او للغة

ولا تنسى قول رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم


لافضل لعربى على اعجمى الا بالتقوى

ده لوهما مش عرب فعلا ومتستجيبوش للفتن بقه اليهود بيعملوا اللى بيعملوه واحنا بنشتم بعض كده


اه ااااااااااااااااااااااااااااااااه واااااااااااااااااااااااسلااااااااااااااااااااااااامااااااااااااااااااااااه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
محمد جمال على
عضو جديد
عضو جديد


ذكر
عدد الرسائل : 21
العمر : 25
العمل\الترفيه : الب
تاريخ التسجيل : 16/07/2010

مُساهمةموضوع: رد: دول مش عرب اساسا   الإثنين 19 يوليو 2010, 20:12

وكمان اذا كنتم زعلانين من الشتيمة والاساءة فمن الطرفين

طب بالله عليكم الرسول سيد الخلق اجمعين تم سبابه وشتمه من اعداء الاسلام فى اوربا واحنا هنا
وبعدين كرامة المصرى ايه اللى بتتكلموا عليها اصلا كرامة المصرى ممسوحة باستيكة فى بلده وخصوصا لما
بيدخل الجيش طيب بالذمة نتكلم عن كرامة المصرى ولا كرامة المسلم والاسلام
اين انت يارسول الله اين انت يا ابا بكر اين انت ياعمار ياعثمان ياعلى يابن عبدالعزيز

اين انت يامسلمين

اووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووف
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
دول مش عرب اساسا
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
alsunawy :: `·.¸¸.·´´¯`··._.· ( المنتديات العامه ) `·.¸¸.·´´¯`··._.·` :: سياسة-
انتقل الى: