alsunawy
عزيزي الزائر

لأنـنـا نـعـشـقِ التـميز والـِمُـِمَـِيّـزِيْـن يشرفنـا إنـظمـامك معنـآ في مـنـتـدانـا
منتدى ألسنـــــــاوي
أثبـت تـوآجُـِدك و كن من الـِمُـِمَـِيّـزِيْـن ..!

ادارة المنتدي

alsunawy
عزيزي الزائر

لأنـنـا نـعـشـقِ التـميز والـِمُـِمَـِيّـزِيْـن يشرفنـا إنـظمـامك معنـآ في مـنـتـدانـا
منتدى ألسنـــــــاوي
أثبـت تـوآجُـِدك و كن من الـِمُـِمَـِيّـزِيْـن ..!

ادارة المنتدي

alsunawy
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى يجمعنا كلنا

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

ثلاث جمل اكيد هيغيروا حياتك..............................!

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
kaiser liebhaber
عضو جديد
عضو جديد
kaiser liebhaber

ذكر
المزاج : فاصل
العمل\الترفيه : تاجر مكيفات

ثلاث جمل اكيد هيغيروا حياتك..............................! Empty
مُساهمةموضوع: ثلاث جمل اكيد هيغيروا حياتك..............................!   ثلاث جمل اكيد هيغيروا حياتك..............................! Icon_minitimeالأحد 30 نوفمبر 2008, 17:39

every thing happent and will happen
(كل شى حدث وسوف يحدث)
ركز في معنى هذه الجمله قليلا ممكن تفهم معناها من اول متقراها وممكن ما تفهمش وتحس ان هى جمله مبهمه ملهاش اى معالم
انها تعني ببساطه ووضوح شديد الايمان بالقدر فالايمان بالقدر من اعظم درجات الايمان لان القدر هو ما كتبه الله علينا ولاهروب منه فايماننا ورضانا بالقدر هو ايمان بالله سبحانه وتعالي وبما كتبه لنا والكل يعرف ان الايمان بالله وحده لا شريك له هو اعظم شى ممكن ان يقوم به الانسان
في حياته فكلما زاد ايمانك بالقدر زاد ايمانك بالله فتنعم بسعادة وراحة نفسية كبيرة لانك لا تخاف مما سيحدث لك في يوم من الايام لانه قدرك
الذى ارتضيت به لانه من عند الله وانا مش عايز حد يفهمنى غلط ويقول ان انا بنشر دعوة للتكاسل وان طالما كل شى مكتوب على ليه اتعب واروح واجى لكن اللى هيفهمنى هيعرف ان في فرق كبير بين الايمان بالقدر والتكاسل

not enable live in fear
(لايمكن العيش فى الخوف)
ممكن ود اكيد مش ممكن يقول اى حد ايه اللى عمال يكتبه ده
اقوله برده لو ركزت في الجمله ديه هتلاقي جواها معاني كتيره اوي لاني مفيش حد فينا يقدر يعيش وهو خايف لاني ده هياثر عليه في كل حاجه فى حياته فطول الانسان مهو خايف مش هيعرف يوخد قرار في حياته ولا هيقدر يعمل شى كويس لنفسه او لغيره ومش هيقدر يسيطر علي افعاله وتصرفاته ولا هيقدر يشيل مسئولية شي في حياته وغيرها كتير لكن طول مهو واثق في نفسه ومتحدي لنفسه وعنده رغبه يكون احسن وافضل
ومش خايف من شي هتكون حياته افضل واحسن بكتيرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر
فانا بدعوكم لعدم الخوف في حياتكم مطلقا وهاكون انا اولكم

we dont forced but have achoice
(لسنا مجبرون ولكن نمتلك الخيار)
لا بقي الواد ده زودها اوي ايه يا عم الكلام اللى بيقوله ده
نفس الكلمتين هما هما ركز في الجمله ديه كويس اوى هتلاقي برده فيها معانى كتيرة اوي
قصدي بالجمله دي اني كل واحد قائد ومرشد نفسه ويملك القرار والاختيار في كل شي في حياته سواء كان بين الخير او الشر الحرام اوالحلال الصدق او الكذب وغيرها من الاشياء دى كتير لكن ومع ذلك تلاقي اللى بيقولك مش ذنبي واللى يقولك غصبن عنى واللى يقولك الظروف والجوابات وهكذا من الاعذار والحجج والتبريرات وكاءن لم يكن لديه الخيار انا مع ان هناك اشخاص اضطروا لفعل اشياء غصبنا ولم يكونوا يمتلكوا الخيار لانه سلب منهم ولكن هؤلاء نسبة قليلة لاتتعدي باى حال من الاحوال ال 10 في المية اما الباقي فلديه الخيار ويدعون انه سلب منهم وفي النهاية ايضا ادعوكم الى ان تمتلكوا الخيار لانفسكم وتتمسكوا بخياراتكم مهما كانت الضغوط وان تمدوا خياراتكم بالقوة
لان الخيارات بدون قوة تحميها ستنهار امام الضغوط وبرده انا هامتلك خيارى وهاكون اولكممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم

اتمنى ان الموضوع يعجبكم

شكرا :B\:
kaiser liebhaber
عضو جديد
عضو جديد
kaiser liebhaber

ذكر
المزاج : فاصل
العمل\الترفيه : تاجر مكيفات

مُساهمةموضوع: رد: ثلاث جمل اكيد هيغيروا حياتك..............................!   ثلاث جمل اكيد هيغيروا حياتك..............................! Icon_minitimeالأحد 14 ديسمبر 2008, 18:45

في ايه يا جماعه لدرجه دى الموضوع وحش اوى ومحدش عايز يرد عليه
مشتنى رودودكم
AL_Administirator
Admin
Admin
AL_Administirator

انثى
المزاج : شغاال
العمل\الترفيه : طالبة على قد حالى

مُساهمةموضوع: رد: ثلاث جمل اكيد هيغيروا حياتك..............................!   ثلاث جمل اكيد هيغيروا حياتك..............................! Icon_minitimeالأربعاء 24 ديسمبر 2008, 02:05

every thing happent and will happen
الايمان بالقدر دا شئ جميل اوى
بس زى مانت قولت فى ناس كدا بيستسلموا للقدر وخلاص ماهو كدا كدا
الى هيحصل هيحصل سواء احنا سعينا او ماسعيناش الى هيحصيهيحصل

not enable live in fear
ناس كتير جدا بتعيش فى خوف
اولخوف لية اشكالوا الكتير جدا جدا
خوف من المستقبل خوف من الناس
خوف من الحياة
خوف من ربنا
الخوف موجود
بس لو حطيت الخوف قبل كل خطوه بخطيها يبقى عمرى ماهخطى خطوه لادام ابدا

we dont forced but have achoice

اكيد طبعا
دايما لما حد بيقولى الظروف والمش عارفة اية
وبابا مش راضى وماما مش عارفه مالها
بقول
بس انت لو كنت عايز او عايزة اكيد هيبقى فى فرق
واحنا الى بايدنا نخلى الى ادامنا يوافق ويخضع لقرارتنا ولا لاء

مرسى جدا على الموضوع الجميل دا
https://www.facebook.com/home.php?ref=home#/profile.php?id=102909
Gladiator
عضو جديد
عضو جديد
Gladiator

ذكر
العمل\الترفيه : Student

مُساهمةموضوع: رد: ثلاث جمل اكيد هيغيروا حياتك..............................!   ثلاث جمل اكيد هيغيروا حياتك..............................! Icon_minitimeالأربعاء 31 ديسمبر 2008, 11:27

سورى يا جماعه
انا رايى ان الموضوع رخم جدا جدا جدا جدا
سورى يا عبد الله

ثلاث جمل اكيد هيغيروا حياتك..............................!
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-