alsunawy
عزيزي الزائر

لأنـنـا نـعـشـقِ التـميز والـِمُـِمَـِيّـزِيْـن يشرفنـا إنـظمـامك معنـآ في مـنـتـدانـا
منتدى ألسنـــــــاوي
أثبـت تـوآجُـِدك و كن من الـِمُـِمَـِيّـزِيْـن ..!

ادارة المنتدي

alsunawy
عزيزي الزائر

لأنـنـا نـعـشـقِ التـميز والـِمُـِمَـِيّـزِيْـن يشرفنـا إنـظمـامك معنـآ في مـنـتـدانـا
منتدى ألسنـــــــاوي
أثبـت تـوآجُـِدك و كن من الـِمُـِمَـِيّـزِيْـن ..!

ادارة المنتدي

alsunawy
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى يجمعنا كلنا

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

عمره ما هيحل حاجة .................

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Egypt
المشرف العام
المشرف العام
Egypt

انثى
المزاج : الحمد لله
العمل\الترفيه : طالبة ف رابعة الماني
عمره ما هيحل حاجة ................. Empty

مُساهمةموضوع: عمره ما هيحل حاجة .................   عمره ما هيحل حاجة ................. Icon_minitimeالسبت 12 يوليو 2008, 19:13

الهروب من المشكلة عمره ما كان حل ليها حتي لو انت حسيت في البداية انك بكدة بتحل حاجة لكن الحقيقة ان انت مش بتحل و لا حاجة

مش بس كدة لأ دة الهروب كمان ساعات بيعمل مشاكل اكبر من المشكلة نفسها اللي انت عايز تحلها

دولتنا كدولة سياحية و احنا كطلاب السن بيبقي اغلب شغلنا ليه علاقة بالسياحة و السياح مش بس طلبة السن لأ و اغلب شباب

مصر اللي مش لاقيين فرص عمل بيشتغلو في السياحة لغاية كدة مفيش مشكلة

لكن لما نسبة كبيرة من الشباب تتجوز من بنات و سيدات اجانب هنا بقي المشكلة

الشاب بيبقي راسم احلام وردية في خياله انه هيسافر و يتجوز و ياخد الجنسية و يبقي معاه فلوس

و نسي او تناسي ان هو متجوز مخصوص عشان الفلوس مش عشان بيحب الانسانة دي و لا حتي عشان

عايز يستقر و تناسي الاختلاااااف الكبير اللي بينه و بينها في حاجات كتير جدا

اختلاف الديانة و اختلاف العادات و التقاليد و اختلاف الجنسية و انه مسافر في بلد غريبة

كل اللي ليه فيها هي الست دي و بس ( يعني يوم ما تزهق منه هيروح هو في شربة مية ) و اختلاف اللغة و نسي مصير اولاده و ديانتهم

و كمان جنسيتهم

يعني هو اتنازل عن كل دة مقابل العائد المادي دة صح ؟

و بعدين لو مكنش الشاب دة مسافر علي اتفاق بين الدولتين يعني تكون سفارة مصر متفقة مع سفارة البلد اللي هو رايحها

مش هيعرف ياخد حقه في اي حاجة و مفيش سفارة هتبقي مسؤلة عنه

و هيعامل كإنسان من الدرجة التانية غير كدة كمان مش هيلاقي فرصة العمل اللي بيحلم بيها و لو هو ناوي يخلي مراته هي اللي

تصرف عليه يبقي في وجه نظرها انها من حقها بقي تتحكم فيه زي ما هي عايزة

يعني هروب الشباب بالطريقة دي هيعمل مشاكل ملهاش حصر كله كوم و نفسيته كوم تاني لما يحس انه

بعيد عن اهله و واحدة ست هي اللي بتتحكم فيه و هو قاعد مكتوف الايدي

انا شايفة ان الشاب لو بدأ شغل من وهو في الجامعة و اتوكل علي الله كدة اكيد ربنا هيكرمه و يرزقه ببنت الحلال

و يبقي كفاية انه قاعد في بلده و وسط ناسه و اهله
MOUSTAFA
عضو جديد
عضو جديد
MOUSTAFA

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: عمره ما هيحل حاجة .................   عمره ما هيحل حاجة ................. Icon_minitimeالإثنين 14 يوليو 2008, 00:21

والله الشباب لو كان وجد فرصته فى بلده عمره ما كان هيفكر فى الهروب للخارج انا معاكى ان موضوع الهروب للخارج غلط لكن الشباب هيعمل ايه احساس البطالة ده فظيع وان الواحد يحس انه لسه والديه بيصرفه عليه بعد ما اتخرج طيب ايه فايدة الشهادة اللى تعب وخدها وفى نفس الوقت يلاقى ناس تانية فى وظايف عمرها ما كانت تستحقها لكن الوسطة تعمل اى حاجة انا نفسى اعرف لما واحد خريج خدمة اجتماعية يشتغل فى البترول طيب ازاى وفى مهندسين بترول مش لاقيين شغل وغيره امثال كتيرة وعلشان كده كتيير من الشبا ب بيحاول يلاقى فرصته بره مصر اللى موجدهاش فى بلده غصب عنه
واسف على الاطالة
Egypt
المشرف العام
المشرف العام
Egypt

انثى
المزاج : الحمد لله
العمل\الترفيه : طالبة ف رابعة الماني

مُساهمةموضوع: رد: عمره ما هيحل حاجة .................   عمره ما هيحل حاجة ................. Icon_minitimeالإثنين 14 يوليو 2008, 09:07

اولا : بشكرك علي ردك يا مصطفي

و انا معاك في كل اللي انت قلته دة بس بجد الزواج من اجانب دة بيجيب مشاكل كتير للشباب هما مش قدها

و كمان يا ريتها تيجي عليه بس لأ

دة ولادة اول المتضررين من الموضوع دة

انا عارفة الظروف اللي بتقابل الشباب بس كمان عارفة ان الموضوع دة مش حل ابدا بالعكس

مفيش مشكلة يسافر يكون نفسه و يجي

بس يتجوز مخصوص عشان يسافر او يبقي عنده عائد مادي دة طبعا غلط جدا

لأنه هيعرض نفسه لمشاكل كبيرة هو في غني عنها

و بشكرك علي مناقشتك يا مصطفي

عمره ما هيحل حاجة .................
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-